.

.

.

.

Розробки відкритих уроків

ВІДКРИТІ УРОКИ МАТЕМАТИКИ В 5 КЛАСІ
Тема. Додавання і віднімання натуральних чисел.
              Мета: закріпити вміння та навички учнів додавати і віднімати натуральні        числа; у процесі розв’язування цікавих задач розвивати обчислювальні навички, логічне мислення; виховувати активність, увагу, кмітливість.

Хід уроку
I.Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель вивішує таблицю або відкриває раніше закриту частину дошки.
До кожного з чисел, записаних на пелюстках, додати число, записане в центральному колі. Від кожного з чисел, записаних на пелюстках, відняти число, записане на листку.
Учитель послідовно показує пелюстку, учні дають відповідь.
обчислюють усно і підносять руки. Вчитель викликає відповідаючого.

1. Гра «Ромашка».
2. Перевірка теоретичних знань учнів.
Запитання для опитування.
1. Як називають числа при додаванні?
2. Як називають числа при відніманні?
3. Яке число не впливає на суму?
4. Яка дія обернена до додавання?
5. Коли можлива дія віднімання для натуральних чисел?

II. Засвоєння навичок та вмінь.
1. Числові головоломки.
а) Впишіть у порожні клітинки такі числа, щоб суми чисел, які стоять у кожному рядочку, у кожному стовпчику і по кожній діагоналі, були рівними.
12

14

15

16

18

6

8

5

2

4
  а)                           б



 


12
19
14
17
15
13
16
11
18

6
1
8
7
5
3
2
9
4
Відповідь.    а)

             

б) Вставте пропущене число.
 13
 28
  9
 54
 15
 17
 


1)                                                                             
 30
  ?
  ?
 




Відповідь. 43; 63.

в) Між цифрами 1 2 3 4 5  6 7 8 9 поставте знаки «+» або «-» так, щоб результат дорівнював 100.
Відповідь.
12 – 3 – 4 + 5 – 6 + 7 + 89 = 100;
123 + 45 – 67 + 8 – 9 = 100;
123 – 4 – 5 – 6 – 7 + 8 – 9 = 100;
123 – 45 – 67 + 89 = 100;
123 + 4 – 5 + 67 + 8 + 9 = 100;
12 + 3 – 4 +5 + 67 +8 + 9 = 100.

г) Сума двох чисел дорівнює 462. Одне з них закінчується нулем. Якщо цей нуль закреслити, то одержимо друге число. Знайдіть ці числа.



       
Відповідь. 420; 42.

Розвязування задач.
Задача 1
Щоб знайти масу слона, верблюда і жирафи, осел поставив їх на ваги. Їх загальна маса виявилась 6160 кг. Коли на вагах залишились верблюд і жирафа, ваги показали 1151 кг. Нарешті на вагах залишилась жирафа і її маса була 475 кг. Яка маса слона і верблюда?
Відповідь. слон – 5009 кг, верблюд – 676 кг.
Задача 2
Сума двох чисел дорівнює 826, а їх різниця дорівнює 214. Знайти ці числа.

3. Розгадай ребус:
а)     ;                     е)         ;

б)   ;                     є)         ;

в)     ;                     ж)     ;

г)     ;                     з)     ;

д)       ;          й)       .

Відповідь. а) година; б) сорока; в) родина; г) стриж; д) історія; е) актриса;
 є) сторона; ж) місто; з) стопа; й) сторож.

4. Самостійна робота.
На кінці кожної пелюстки «математичних маків» упишіть результат зазначеної дії:
             а) сума числа . . . і числа 28;          б) різниця числа . . . і числа 63.

III. Підсумок уроку.

IV. Домашнє завдання.
Повторити п.3– 4, виконати № 172,179,191.



      Тема. Урок-подорож.Додавання і віднімання натуральних чисел.
      Мета: Формувати навички додавання і віднімання натуральних чисел, які            більші за мільйон.
Розвивати вміння логічно мислити, аналізувати, узагальнювати, робити висновки.
Виховувати інтерес до предмету, повагу до інших народів, бути толерантними до однокласників.
Тип уроку. Закріплення навичок і вмінь.
Обладнання: картки, малюнки, комп’ютер, проектор, презентація.

ХІД УРОКУ
І.Організація класу.
Учитель.     Доброго ранку, діти. Ми продовжуємо вивчати тему „Додавання і віднімання натуральних чисел”. Сьогодні на уроці будемо вчитися додавати і віднімати натуральні числа, які більші за мільйон. На уроці ви покажете наскільки ви вмієте застосовувати ці вміння при розв’язуванні задач та прикладів. Наш урок ми проведемо у вигляді подорожі космосом. Тому що у космосі зустрічаються дуже великі числа. Це і вага планет, зірок, відстані між ними. Для подорожу об’єднаємося у чотири команди - космічні екіпажі. Винагородою за правильні
відповіді будуть зірочки. У конвертах знаходяться літери, складіть назву екіпажу. (Буран, Європа, Комета, Зірка).

ІІ. Мотивація.
Учитель.     З великими числами ми зустрічаємося у повсякденному житі. І тому дуже важливо вміти виконувати дії із ними правильно і швидко. Наведіть приклади де зустрічаються числа, які більші за мільйон.

Учні в групах обговорюють і наводять приклади (за кожний приклад отримують      зірочку):
-                       кількість мікробів в організмі людини,
-                       кількість літрів води в океані,
-                       кількість крапель у дощовій хмарі,
-                       кількість листочків на дереві,
-                       кількість волосся на голові у людини,
-                       кількість зерняток у тонні пшениці і т.д.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Молодці. Діти, послухайте, хтось плаче у нас під дверима (відкриває двері на порозі учень, переодягнений у інопланетянина).
Учень. Я загубився, ми з батьком подорожували на зоряному драндуліті, а потім під час приземлення, ми загубили один одного.
Учитель. Як тебе звати.
Учень. Звіть мене О-о-о.
Учитель. Діти, нам потрібно допомогти О-о-о. О-о-о, розкажи нам звідки ти до нас прилетів.
Учень. Я прилетів з планети, яка знаходиться на відстані від Сонця. Це дуже велике число. Дуже велике. Я не знаю. Я не вмію їх розрізняти.
Учитель. Діти, давайте звернемося по допомогу до магічного комп’ютеру. Ось мапа Сонячної системи.

       
Учитель. До неї входить 9 планет. Відстані від Сонця до планет наведені у таблиці. Допоможемо. Прочитайте числа для нашого гостя.

Діти читають числа. За кожне правильно прочитане число отримують зірочку.
Учитель. О-о-о, сідай в наші кораблі полетімо разом. Перед стартом всім потрібно пройти тест на готовність до польоту.
Учні отримують тест і починають самостійно працювати.
                Тест.
Як у запису а + b = с називається число с?

Яку цифру потрібно підставити замість зірочки, щоб утворилася вірна нерівність 526* > 5262?
А. 0
Б. 1
В. 2
Г. 3

Учні по черзі зачитують правильні відповіді.
Учитель. Полічить скільки у вас правильних відповідей і поставте це число у зірочку вашого бортового журналу. Ви отримали сузір’я, яке складається із відповідного числа зірочок. Ми справилися з тестом отже відлітаємо із планети Земля.


ІV. Закріплення матеріалу та його систематизація.
Інопланетянин О-о-о із кишені достає клаптик паперу і передає вчителю.

Учитель. О показав мені ось таку записку. Він каже, що так називалася планета на якій вони відпочивали разом із батьком. Розкодуйте її назву.

Учні в групах розв’язують приклади і називають планету. По черзі зачитують відповіді і називають літеру. Отримали назву планети Юпітер.

Ю14 238 + 18 543 = 32 781
П       25 726 + 46 177 = 71 903
І        96 789 – 9 876 = 86 913
Т       524 278 – 344 929 = 179 349
Е       53 901 + 134 321 = 188 222
Р       295 361 + 475 829 = 771 190

Учитель. За кожний правильно розв’язаний приклад ви отримуєте зірочку. Запишіть кількість зірочок у ваш бортовий журнал. Ми летимо на Юпітер. (Учень читає дані про планету).

Звучить запис сирени.
Учитель. Діти щось трапилося з нашим космічним комп’ютером, наші кораблі летять невідомо куди.
До кабінету входять дві переодягнені дівчинки і під музику починають виконувати танок-розминку, закликають всіх учнів взяти участь у ньому.

Учитель. Діти, комп’ютер знову працює і він нам підказує, що ми прилетіли на планету Сатурн.
Учень читає дані про планету).

Інопланетянин О-о-о знову щось пригадує і передає наступний клаптик паперу учителю.
Учитель. Діти, О-о-о пригадав, що для зв’язку із батьком йому потрібно знайти до якої планети ближче розташований Юпітер до Сатурну чи до Меркурія і на скільки? Це буде міжгалактичний код.
На екран проектується умова завданя. 

Учні по одному виходять і виконують дії на дошці. За вірно розв’язану дію отримують одну зірочку. Вони пояснюють, що знайшли в кожній дії.
1)                     690 394 400        (км) -відстань від Юпітеру до Сатурну;
758 445 600 (км) - відстань від Юпітеру до Меркурія;
2)                     68 051 200 (км) - на стільки далі розташований Меркурій до Юпітеру, ніж Сатурн.
Учитель. Ми знайшли міжгалактичний номер телефону батька О-о-о. Відправляємо йому повідомлення, що ми знайшли О-о-о. Нам прийшла відповідь. Включаю перекладач. Я в Англії на Землі.
Екіпажі, повертаємося додому. На Землю!
Останнє для вас завдання, ми долетіли до Сатурну, на скільки більше кілометрів ми пролетіли за подорож ніж відстань від міста Макіївки до міста Лондону?

                                                        Картка команди

Знайти на скільки більше кілометрів ми пролетіли за подорож ніж відстань від міста Макіївки до міста Лондону, якщо відстань між ними 2 860 км?

Відстань до Сонця:
Земля
149 600 000 км
Сатурн
1 506 750 000 км

1)      1 357 150 000 (км) - відстань від Землі до Сатурну;
2)      1 357 147 140 (км) - на стільки більше ми пролетіли.
Відповідь. на 1 357 147 140 км.
V. Підсумки уроку. Рефлексія.
Учитель. Наш гість скоро повернеться додому разом із батьком. Наша подорож підійшла до кінця. Підіб’ємо підсумки нашої подорожі.
Запитання до класу.
1.       З якими числами ми сьогодні працювали на уроці?
2.       Які дії виконували із числами? (Додавали , віднімали, порівнювали.)
3. Чому ми навчилися сьогодні на уроці. (Додавати і віднімати числа, які більші за мільйон.)
Підрахуйте скільки зірочок ви отримали у бортовому журналі та додайте зірочки за усні відповіді.
Якщо ви набрали
      10 і більше зірок ваша оцінка – 11 балів,
8 – 9 зірок, тоді ваша оцінка – 10 балів.
      7 зірок – 9 балів,
      6 зірок – 8 балів.

   Всі хто не отримав сьогодні оцінку збережіть зірочки до наступного уроку і надалі вони зарахуються при ваших відповідях.
Діти також називають, що їм більш за все сподобалося на уроці.


   


                                                                                                                       
Тема: Додавання і віднімання натуральних чисел. Розв’язування задач і вправ. Контрольна робота(2 уроки).
Мета: систематизувати основні знання учнів про додавання і віднімання натуральних чисел; перевірити, як учні засвоїли теоретичний матеріал та як вміють застосовувати його на практиці; перевірити знання і уміння, набуті учнями під час вивчення тем «Натуральні числа», «Порівняння натуральних чисел», «Додавання і віднімання натуральних чисел»; оцінити досягнення кожного учня в опануванні перелічених тем; розвивати розумові операції, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, розмірковувати за аналогією; розвивати творче мислення; виховувати волю, почуття, духовні потреби і мотиви діяльності.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки.

ХІД УРОКУ
1. «Вхід» в урок
         Реклама математики
 - Якщо ви дійсно хочете бути переможцем – урок математики для учнів, здатних потурбуватись про себе!
 - Змінюється все – досконалість математики незмінна! Відчуй задоволення від досконалості!
 - Понад 70 тисяч думок щодня! Відведи кілька з них на математику – і ти не пожалкуєш!
 - Математика – це там, де весело!
 - Тільки «Математика» - насолода та успіх!
Сьогодні на уроці ми з вами будемо продовжувати працювати з натуральними числами. А чим саме ми будемо займатися на уроці, ви здогадаєтесь після виконання наступного завдання.
На дошці запис:
+;  ?;  -;  *.
<  ☼  >  ◊ =
 - Який із записаних знаків в І рядку зайвий? Чому?
 - Яку загальну назву мають знаки, що залишились? (Знаки математичних дій)
 - Які знаки зайві у ІІ рядку? Чому?
 - То чим ми сьогодні будемо займатися на уроці?
 - Виконувати дії з натуральними числами треба вміти для того, щоб розв’язувати практичні задачі в повсякденному житті, а також для подальшого вивчення математики й інших предметів: фізики, хімії, економіки тощо.
- Для того, щоб добре виконувати дії над натуральними числами, треба постійно тренуватися. Ці тренування допоможуть вам успішно виконати контрольну роботу, а в старших класах ці вміння знадобляться і на екзаменах.
2. Актуалізація опорних знань
1. Прочитайте числа: 34 891,13 240, 10 101, 937 896, 1 342 789, 5 834 541, 1 001 102.
2. Інтелектуальна розминка
- Продовж числовий ряд:    1, 3, 6, 10, 15, …(21, 28, 37, 47, 58, 70, …)
 - Поясніть закономірність, яка використана при побудові числового ряду.
 (+ 2, + 3, +4, і т.д.)
         3. Назвіть порядок дій: а) 32 + 204 ∙ (739 – 147) : 8;
б) (41 201 – 305 : 35) + 21 ∙ 3;
в) 4235 + (4121 : 21 – 42 ∙ 590).
3. Закріплення матеріалу
         №1. Виконайте дії:
а) 57369 + 2947 = 60 316
б) 97343 – 2089 = 95 254
в) 12323 + 3059 = 15 382
г) 5220 – 145 = 5075
д) 49 ∙ 23 + 3920 : 28 = 1127 + 140 = 1267
4. Усна колективна робота
         1. Обчислюємо ланцюжком
         2. Вкажіть в запропонованих  рядах чисел натуральний ряд:
1,  3,  5,  7…       0,  1,  2,  3…       1,  2,  3,  4…
 - Чому?
Які числа називаються натуральними? (Натуральними називаються числа, які використовуються при лічбі предметів. N — позначення множини натуральних чисел.)
 - Сформулюйте властивості ряду натуральних чисел. (1. Починається натуральний ряд з числа 1. Це число є найменшим числом натурального ряду. Найбільшого натурального числа не існує. 2. За кожним числом натурального ряду йде цілком визначене натуральне число. 3. Кожному числу натурального ряду, крім 1, передує цілком визначене натуральне число.)
 - Яке найменше і найбільше натуральне число? (Найменше натуральне число — одиниця, а найбільшого не існує.)
         3. Вкажіть число вісімнадцять мільйонів три тисячі сто сімдесят п’ять:
183 001 75
18 003 175
1 831 750 0
         4. Виберіть й вкажіть правильний варіант відповіді:
10 км. 15 м = ?
1015 м
10 015 м
10 150 м
5. Закріплення матеріалу
         №2. Знайдіть значення числового виразу:
(9810 : 9 – 7560 : 7 + 290) ∙ 4  = 1200
1)  1090
2)  1080
3)  10
4)  300
5)  1200
6. Творчі завдання.Кросворд.
1. Група з трьох цифр у запису   багатоцифрового числа.
2. Частина прямої, обмежена з двох сторін.
3. Найменше натуральне число.
4. Компонент дії додавання.
5. Назва другого розряду класу одиниць
6. Основне поняття в математиці.
7. Назва чисел, які використовуються при лічбі предметів.
8. Одиниця вимірювання довжини.
9. Найменше чотирицифрове число.
10. Чотирикутник, у якого всі сторони рівні.
7. Закріплення матеріалу
         №3 Розв’яжіть задачу. Вершник проїхав 80 км за 5 год.  Скільки  часу  витратить на  дорогу мотоцикліст, якщо його швидкість на 24 км/год більше, ніж швидкість вершника?
Розв’язання:
1)  80 : 5 = 16 (км/год) - швидкість вершника
2)  16 + 24 = 40 (км/год) - швидкість мотоцикліста
3)  80 : 40 = 2 (год)
Відповідь: 2 години витратить на дорогу мотоцикліст.
8. Усна колективна робота
1. Виберіть правильну відповідь, порівнявши числа.
815 771 > 816 331
815 771 < 816 331
815 771 = 816 331
2. Виберіть правильну відповідь, порівнявши величини.
5км 10м > 5000м         5км 10м < 5000м
5км 10м = 5000м
3. Виберіть правильну відповідь, порівнявши величини.
4год > 240хв       4год < 240хв
4год = 240хв
4. Знайди та виправ помилки в записах:
233  >  230 8247  <  8247      7777  =  77 777   12 015  > 12 105
5. Скільки трикутників на малюнку? (13)
9. Закріплення матеріалу

№3 Розв’яжіть задачу.  З   150 кг   молока отримують 6 кг масла. Скільки кілограмів молока знадобиться, щоб отримати 32 кг масла?
Розв’язання:
1)  150 : 6 = 25 (кг) - молока для 1 кг масла
2)  25 ∙ 32 = 800 (кг)
Відповідь: 800 кг  молока  знадобиться, щоб отримати  32 кг  масла.
10. Навчальний    тест
1. (1 б.) Запишіть цифрами число: вісім мільярдів дев’ять тисяч сім.
А) 897;   Б)8 009 007;  В) 8 090 000 007;  Г) 8 000 009 007.
2. (1 б.) Яка цифра записана в розряді сотень класу тисяч у числі   456 178?
А) 1; Б) 7;  В) 6;  Г) 4.
3. (1 б.) Який знак треба поставити замість зірочки  12 369 * 12 371?
А) >; Б) <;  В) =;   Г)Визначити неможливо.
4. (1 б.) Запишіть найбільше чотирицифрове число, у запису якого використані цифри 7, 9, 1, 0, які не повторюються.
А) 7910;  Б) 1079;  В) 9710;  Г) 9701.
5. (1 б.) Яке з наведених чисел перетворює нерівність х + 42 < 654 на правильну числову нерівність?
А) 612;   Б) 418;  В) 615;   Г) 904.
6. (1 б.) Виконайте віднімання 33 000 251 – 6 691 893.
А) 26 308 358;   Б) 27 308 359; В) 36 308 358;   Г) 26 308 359.
7. (1 б.) Розв’яжіть рівняння: х – 187 = 453.
А) 266;   Б) 267;   В) 640;   Г) 650.
8. (2 б.) Обчисліть значення виразу: 64 362 + 15 819 – 40 237.
А) 29 944;                 Б) 39 944
В) 39 044;                 Г) 40 004.
9. (2б) У новому будинку 206 двокімнатних квартир, а трикімнатних – на 34 менше, ніж двокімнатних. Скільки двокімнатних і трикімнатних квартир у будинку?
А) 240;   Б) 446;   В) 172;   Г) 378.
11. Підготовка до контрольної роботи
Тест
1.    Яка цифра записана в розряді сотень числа 126438?
а) 6;               6)4;         в) 3;               г) 2.
2.    Скільки мільйонів має число 2 040 002?
а) сорок;       б) нуль;             в)чотири;     г)два.
3.    Яке натуральне число передує числу 5 100?
а) 5 009;        б) 5 199;       в) 5 999;        г) 5 099.
4.    Яке найбільше п'ятицифрове число можна записати цифрами 0 і 8?
а) 88 880;      б) 80 000; в) 88 088;      г) 80 008.
5.   Яке з чисел найбільше: 3, 8, 87, 5, 78, 21,13?
а) 78;             б) 87;         в) 3;               г) 78.
6.    Який знак треба поставити замість зірочки:
23 548*23 555?
а) >;               б) <;            в) =;               г) >.
7.    Які з чисел 100,  250,  200,  150 є розв'язками нерівності х + 324 > 520?
а) 100 і 250;   б) 250 і 200;   в) 200 і 150;   г) 150 і 100.
8.    Який корінь має рівняння х — 37 = 50?
а) 37;             б) 50;      в) 87;             г)13.
9.    Якому числу дорівнює сума чисел 232 і 5 323?
а) 5 555;        6)4 555; в) 7 445;        г) 7 643.
10. При якому значенні а рівність а + 2а = 2 є правильною?
а) 1; б) такого значення не існує;       в) 0;       г) 2.
Завдання
1. Запиши цифрами числа:
а)  п'ять тисяч триста двадцять сім;
б) сімдесят чотири мільйони двадцять три тисячі триста;
в) чотириста три мільярди двісті один мільйон п'ятнадцять
2.       Порівняй числа:  а) 783 і 873;    б) 33 654 і 33 456.
3. Виконай дії:    а)35 601+21085;     б)987 753-254 421.     
4.  Обчисли значення виразу:
а) 458 456 - 221 342 + 21 112;
б) 8 000 654 - 2 341 - 2 100 154
5. Відніми від одного мільйона:
а) найменше шестицифрове число, усі цифри якого однакові;
б)  найбільше шестицифрове число, усі цифри якого різні.
6. У Тані було 19 цукерок, у Каті - на 7 цукерок більше, ніжу Тані, а у Віті - на 12 цукерок менше, ніж у Тані і Каті разом. Скільки всього цукерок було у дітей?
7. Як зміниться:
а) сума двох чисел, якщо кожен з доданків збіль­шити на 70;
б) різниця, якщо зменшуване і від'ємник змен­шити на 15?
12. Підсумок уроку
- Що на уроці було головним? Що було цікавим? Що нового сьогодні дізналися? Чому навчилися?
- Спасибі вам, діти, за урок!
13. Домашня робота
Тест
1.    Яка цифра записана в розряді сотень числа 198546?
а) 9;               б) 8;        в) 5;               г)4.
2.    Скільки мільйонів має число 3 208 003?
а) два;           б) нуль;   в) вісім;         г) три.
3.    Яке натуральне число передує числу 7100?
а) 7 009;        6)7 101; в) 7 999;        г) 7 099.
4.    Яке найменше п'ятицифрове число можна записати цифрами 0 і 6?
а) 66 660;      б) 60 000;      в) 66 066;      г) 60 006.
5.    Яке з чисел найбільше: 13, 27, 55, 78, 44, 75, 31?
а) 55;             б) 44;      в) 75;             г)78.
6.    Який знак треба поставити замість зірочки:
83 333*82 999?
а) >;               б) <;        в)=;               г)>.
7.    Які з чисел 100,60,20,180 є розв'язками нерівності х + 485 > 550?
а)100 і 20;     б) 100 і 180;             в) 60 і 100;    г) 20 і 60.
8. Який корінь має рівняння х - 70 = 33?
а) 47;             6)37;       в) 33;             г) 103.
9.    Якому числу дорівнює сума чисел 5 311 і 498?
а) 5 809;        6)10 291; в) 5 709;        г) 5 889.
10.При якому значенні а рівність а +2а = 2а — а є правильною?
а) 1;   б) такого значення не існує;   в) 0;    г) 4.
Завдання
1. Запиши цифрами числа:
а) двісті вісім тисяч шість;
б) тридцять мільйонів дві тисячі вісім;
в) чотириста вісім мільярдів три мільйони шість
2. Порівняй числа: а) 963123 і 964123; б) 9880987 і 9088 987.
3. Виконай дії: а) 74 025 + 18 994;    б) 2 456 369-324 157.                   
4.  Обчисли значення виразу:
а) 908 101 + 121 749-193 087;
б) 5 300 050 - 1 989 - 3 902 967.
5. Відніми від двох мільярдів:
а)найбільше дев'ятицифрове число, всі цифри якого однакові;
б) найменше дев'ятицифрове число, всі цифри якого різні
6.Сума трьох доданків становить 78. Перший дода­нок дорівнює 50, другий - на 31 менший від нього. Знайди третій доданок
7. Як зміниться:    а) сума двох чисел, якщо один з доданків збіль­шити на 24, а інший - на 16;
б) різниця, якщо зменшуване збільшити на 17, а від'ємник збільшити на 10?

                                                                              
Тема уроку : Натуральні числа та дії над ними
Тип уроку : узагальнення та систематизація знань, підсумкове повторення вивченого
Форма уроку : ділова гра
Мета уроку :
дидактична - розвивати швидку роботу думки і уважність; створити у школярів позитивну мотивацію до виконання розумових і практичних дій; розвивати інтерес в учнів не тільки до змісту, але й до процесу оволодіння знаннями;
 методична - закріпити і перевірити рівень знань, умінь і навичок виконання арифметичних дій з натуральними числами; навчити учнів використовувати нестандартні прийоми й методи;удосконалити навички рішення текстових завдань, що використовують операції над числами, навички рішень найпростіших рівнянь; навчання дітей правилам пожежної безпеки і дбайливого ставлення з вогнем;
виховна - виховувати в учнів почуття задоволення від можливості показати на уроці свої знання не тільки з математики, але і в інших областях шкільних знань; виховувати любов до математики.
Допоміжні матеріали : гімназійний стенд або плакати пов’язані з темою «Обережно пожежа» або «Бережися пожежі»; малюнки учнів на протипожежну тематику (можна взяти у педагога-організатора, щоб були учнів різних класів).
Хід уроку:
І.Організаційна частина.(2 хв.)
ІI. Актуалізація опорних знань. (3 хв.)
Слова вчителя.
Давайте разом дамо відповідь на одне просте питання : Яку роль у житті людини відіграє вогонь, та де ми його використовуємо?
Очікувана відповідь : Вогонь в нашому житті відіграє важливу роль. З його допомогою ми можемо готувати їжу, зігрівати оселі, пересуватися на транспорті.
Вчитель : Так, правильно, але також за допомогою вогню розвивається наука і техніка – все повязане з вогнем. Без вогню життя на землі неможливе!
Але вогонь може також бути страшним і злим. Коли виникає пожежа, його руйнівна сила завдає значних матеріальних збитків, і в багатьох випадках приводить до загибелі людей і тварин.
Увага!У нашій школі організована дружина юних пожежних (ДЮП). У дружину беруть кращих школярів, тому що кожен дружинник повинен бути перш за все прикладом для інших у навчанні та поведінці. Той, хто пройде на сьогоднішньому уроці всі випробування, той і буде прийнятий в дружину юних пожежних.
III. Випробування
№1.Цифрою 1 познач твердження які істинні, цифрою 0 – помилкові.
1. Рівність a + b = b + a вірно при будь-яких значеннях букв.
2. Вираз 248 - (y +48) дорівнює 200 – у.
3. Якщо спростити вираз 7у + у – 2у, то воно буде дорівнює .
4. Вираз 285 – х = 14 не є рівнянням.
5.Рівняння х + 175 = 130 не має ні одного кореня серед натуральних чисел.
6. Якщо число розділити на 0, то виходить те саме число.
7. Площа квадрата зі стороною a обчислюється за формулою S = a2 .
8. 33 = 9.
9. 34 * 26 - 34 * 25 = 34
10. Площа прямокутника дорівнює 96 см2. Якщо довжина дорівнює 6 см, то ширина дорівнює 576 см.
№2. Задачі пожежників.(Ділова гра)
1.У результаті залишеного в лісі багаття виникла пожежа і згоріло40 га лісу. Скільки вуглекислоти зміг би поглинути цей ліс за добу, якщо за 1 годину один гектар лісу поглинає 8 лвуглекислоти?
2. В результаті гри з сірниками на колгоспному полі був підпалений стіг сіна масою 95 тонн. Вартість однієї тонни сіна становить 500 грн. Визначте збиток, нанесений колгоспу.
3.Через скільки хвилин пожежна автомашина доїхала на місце пожежі, якщо вона проїхала 16 км зі швидкістю 800 м/хв?
№3.Ти вважаєш себе уважним?
Слухаємо питання, якщо вважаєте, що потрібно вчинити саме так, кажете хором: «Це - я, це - я, це всі мої друзі!». Якщо не так, то мовчіть.
Хто цікавий і веселий,
знає правила усі,
зберігає рідну школу
від шкідливого вогню?
Хто підпалив траву біля будинку,
Запалив непотрібне сміття?
А згорів ще гараж знайомих
І будівельний паркан?
Хто сусідським дітлахам
все пояснює у дворі,
небезпечна гра з вогнем
Бо завершується горем?
Хто крадькома в куточку,
палив щось на горищі?
Вогонь поглинув старий стіл -
Ледве сам ти уцілів.
Хто пожежним допомагає,
Правила не порушує?
Може прикладом він стати
Як для хлопців, так дівчат?
IV. Розв’язуємо завдання у зошитах
«Бережіть ліс від пожежі»
а) Знайдіть площу кожного виду лісу, якщо площа соснових насаджень в 3 рази більше площі дубових насаджень, а загальна з площа становить 80 га.
б) Скільки тонн пилу може затримати весь ліс на рік, якщо сосновий ліс в 1 га може затримати на кронах дерев до 35 тоннпилу на рік, а дубових - 54 тонни.
Згорілий ліс відновиться тільки через 30 - 100 років.
"Скільки коштує пожежа?"
За завданий державі збиток у результаті гри з вогнем школярів, батьки повинні виплатити 600000 грн. Скільки років вони будуть виплачувати цю суму, якщо відрахування від їхньої зарплати становлять одну третю частину щомісяця? Заробітна плата батька - 9000 грн., матері - 6000 грн.
V.Робота з різнорівневими картками.
Рівень 1
1. Запишіть від'ємник: (299 +17) – 74:2
а) 74:2 б) 299 +17 в) 74
2. Спростіть вираз 333 – а +77
а) 256 – а б) 410 – а в) 409 – а
3. Коренем, якого з наступних рівнянь є число 6?
а) х +6 = 0 б) 18х = 108 в) 4 · (х – 3) = 64
4.Різниця 20 – х є натуральне число. Яке із запропонованих значень може приймати х?
а) 19 б) 20 в) 21
5. Виконайте дії 203540 + (20060 - 3600)
а) 227200 б) 220000 в) 187080
6.Виберіть із запропонованих рівностей рівність, відповідну до розподільного закону множення щодо вирахування
а) 23 ·(mn) = 23 · m – 23 · n
б) 24 – (17 – a) = 7 + a
в) 18 · b – 6 · b = 12 ·b
7.Запишіть формулу, за якою можна знайти ціну виробу (а), якщо вартість виробів позначити буквою b, а їх кількість - буквою n.
а) a = b: n б) a = n: b в) a = b ·n
8. Знайдіть сторону квадрата, якщо його периметр дорівнює периметру прямокутника зі сторонами 6 см 5 мм і 10 см 1 мм.
а) 19 мм б) 83 мм в) 38 мм
9. Складіть вираз для вирішення задачі: літак летить зі швидкістю900км/год. Який шлях він пролетить за t годин?
а) (900: t) км б) (900 + t) км в) (900 · t) км
10. Рішення завдання за допомогою рівняння : Філіп задумав число. Якщо до цього числа додати 23 та від отриманої суми відняти 21, то вийде 202. Яке число задумав Філіп?
а) 204 б) 200 в) 158
Рівень 2
1. Площа прямокутника в 3 рази більше площі квадрата зі стороною 10см. Знайдіть ширину прямокутника, якщо його довжина дорівнює 20 см.
а) 15 см б) 6 см в) 130 см
2. Скільки всього існує тризначних чисел, запис яких починається цифрою 1?
а) 100 б) 99 в) 1
3. Бідон з молоком важить 32 кг, бідон без молока - 2 кг. Скільки важить бідон, заповнений молоком на одну третину?
а) 22 кг б) 15 кг в) 12 кг
4. Чому дорівнює сума двох чисел, якщо вона більше одного з них на 20 і більше іншого числа на 12?
а) 32 б) 20 в) 12
5. Розв'яжіть рівняння: ((422 - х): 12) ·4 = 24
а) 414 б) 350 в) 430
6.Виразіть b з формули: (16 + b) ·125 - у = 410
а) b = (410 + y) :125 – 16
б) b = (410 – y) :125 – 16
в) b = (410 + y) · 125 +16
7. Периметр прямокутника, довжина якого 23 см, дорівнює 83 см. Тоді його ширина дорівнює _____.
8. Якщо на прямій відзначити 10 точок,то утворюється _____ променів.
VІ. Підведення підсумків. Домашнє завдання.
Отже, запам'ятаємо головну абетку вашої безпеки!
Телефонні номери виклику екстреної допомоги (безкоштовно):
101 - пожежна охорона
102 - міліція
103 - швидка медична допомога
104 - аварійна газова служба
Домашнє завдання: контрольна робота № 3 (за варіантами)
(на цьому наш урок ділова гра закінчено)
Дякую за увагу!
  

Тема. Контрольна робота з теми «Множення і ділення натуральних чисел.Розв'язування задач за допомогою рівнянь»
Мета:перевірити знання учнів  з даної теми. Виховувати уважність, самостій-ність, впевненість, старанність, розвивати бажання застосовувати здобуті знання для досягнення поставленої мети.

Хід уроку
I.Актуалізація опорних знань учнів.
54- (х -19) =38


(952-х) -137  = 255
Яке число треба підставити замість а, щоб коренем рівняння               56 - (х-а) = 28 було число 43?
Яке число треба підставити замість а, щоб коренем рівняння               41- (а -х) = 16 було число 17?


(х+74) – 91 = 35


(х-483) + 164 = 501 
II Завдання для контрольної роботи.
В-1
1.Обчисліть:
1)28·3245 ; 2)16632:54.
2.Виконай дії: (562+1883:47)·56-46·305.
3.Перше число в 5 разів більше,ніж друге. Сума їх дорівнює 54.Знайти ці числа.

4.На заводі в трьох цехах працює 626 робітників. У першому цеху працює у 2 рази більше людей, ніж у другому, а в третьому- на 142 робітники більше, ніж у другому цеху. Скільки робітників працює в кожному цеху?
5. Знайдіть корінь рівняння:
а) 24х-15х+47=1919; б) 22-х:3= 13.

В-2
1.Обчисліть:
1) 64·1748; 2) 4928:16.
2. Виконай дії: 197· (588:49+728:56) ·40.
3. Перше число на 18 більше, ніж друге. Знайти ці числа, якщо їх сума дорівнює 98.
4. Одна сторона трикутника на 14 см менша від другої і у 2 рази менша від третьої. Знайдіть сторони трикутника, якщо його периметр дорівнює 123 см.
5. Знайдіть корінь рівняння:
а) 5у+7у-24=204; б) 56: х-6=8.
В-3
1.Обчисліть:
1) 17·199; 2) 1833:47.
2.Виконай дії: (21000-308·29):4+ 14147: 47.
3.Перше число у 9 разів менше за друге. Знайти ці числа, якщо їх сума дорівнює 300.
4. Між трьома школами розподілили 350 тлумачних словників української мови, при чому в першу школу відправили у 2 рази більше словників, ніж у другу, а в третю- на 150 словників більше, ніж у другу. Скільки словників відправили у кожну школу?
5. Знайдіть корінь рівняння:
а) 48:х+3=6; б) 8х+3х-5=39.
В-4
1.Обчисліть:
1) 701· 25; 2) 5698: 14.
2. Виконай дії: 1789· (1677: 43- 888:24) · 500.
3.Перше число на 25 більше, ніж друге. Знайти ці числа, якщо їх сума дорівнює 125.
4. Три робітники виготовили разом 762 деталі, при чому другий виготовив у 3 рази більше деталей, ніж третій, а перший- на 177 деталей більше, ніж третій.
Скільки деталей виготовив кожний робітник?
5. Знайдіть корінь рівняння:
а) 23· (х-12) = 552; б) 17х-8х-52=2711.